Kihirdették az új nyugdíjtörvényt

Klaus Iohannis államelnök hétfőn aláírta az új nyugdíjtörvényt, amelynek értelmében két év alatt 70 százalékkal növekednek az öregségi járandóságok.

A jogszabály a Hivatalos Közlönyben való megjelenést követően hatályba lép. A parlament június végén szavazta meg az új nyugdíjtörvényt. Az ellenzék bírálta a jogszabályt, mert szerinte hosszú távon nem tartható fenn a jelentős nyugdíjemelés, de egyetlen törvényhozó sem szavazott ellene, 70-en tartózkodtak.

A parlament június végén már másodszor fogadta el a jogszabályt, miután tavaly decemberben is megtette, de akkor a törvény nem állta ki az alkotmányossági normakontrollt, és visszakerült a törvényhozáshoz.

A jogszabály szerint szeptembertől 15 százalékkal nő a nyugdíj, majd a jövő év szeptember elsejétől a nyugdíjpont – amelynek alapján kiszámolják az öregségi járandóságokat – értéke eléri az 1775 lejt. Ez azt jelenti, hogy a nyugdíjak már a jövő év őszén több mint 60 százalékkal magasabbak lesznek a jelenleginél, és 40 százalékkal meghaladják a szeptember elsején megemelt járandóságot.

Iohannis az elmúlt hónapokban többször élesen bírálta a kormányt amiatt, hogy populista intézkedéseket hoz, felelőtlen bér- és nyugdíjemeléseket hajt végre csak azért, hogy megőrizze hatalmát, nem törődve a hosszú távú gazdasági következményekkel.

Az idei első negyedévben 1227 lej volt az átlagnyugdíj Romániában.

A különnyugdíjak megmaradnak, és minden nyugdíjat újra kiszámolnak. A nyugdíjpont értékéhez minden olyan típusú jövedelem hozzáadódik, amely után a munkavállaló társadalombiztosítást fizetett. Ilyen jövedelemnek számít a 13. fizetés, a pótlék, a prémium, a plusz órák stb.

A mesteri és a doktori képzés idejét is beleszámítják a szolgálati időbe, ezekre az évekre 0,25 nyugdíjpont jár. A három vagy annál több gyermeket nevelő anyák 6 évvel hamarabb kérhetik az öregségi nyugdíjazásukat, amennyiben minimum 15 évig fizették a társadalombiztosítást. Négy gyermektől plusz 1 évet számolnak.

Az özvegyi nyugdíj értéke az elhunyt házastárs nyugdíjának 25 százaléka lesz, ez az összeg hozzáadódik a saját nyugdíjhoz. A férfiak 65 éves, a nők 63 éves korukban mehetnek öregségi nyugdíjba. A kötelező teljes társadalombiztosítási hozzájárulás 35 év mind a nők, mind a férfiak esetében.

MTI / Agerpres

A rovatból ajánljuk:

Sör, bor, pálinka – évente 200 liter készíthető adómentesen, saját használatra
Megemelték a nem bejelentésköteles házi szeszes ital felső határát.
Évtizedek óta nem láttak ilyen gyenge kukoricatermést a gazdák
Nagy Zsolt falugazdász szerint nem zajlott egységesen a kárfelmérés.
Átlépte a 10 lejes lélektani határt a benzin ára
A romániai autósok naponta mintegy 71 millió lejjel többet fizetnek üzemanyagért, mint egy évvel korábban.
Csigérszőllősőn épül az első romániai községi villamos és hőerőmű
Borosjenő és Pankota távfűtésében is szerepet vállalhat.
Termelői piacot rendeznek a hétvégén a Szabadság téren
A kétnapos vásárban 21 aradi és Arad megyei termelő kínálja portékáit.
Tánczos Barna: Románia a juhexport tilalmának feloldását kéri az Európai Bizottságtól [AUDIO]
A mezőgazdasági miniszter aránytalannak tartja a kényszerintézkedéseket.