Engedményeket is adtak az 500%-os adó mellé

Csütörtökön több mint kétszáz ingatlan felüladóztatását szavazta meg az aradi képviselő-testület, de pénteken már bizonyos engedményeket jelentett be Gheorghe Falcă polgármester.

Már októberben írtunk arról, hogy 100-tól 500 százalékig emelhetik meg – egy országos törvény alapján – azoknak az épületeknek az ingatlanadóját, amelyek elhanyagoltak, romos állapotban vannak, közveszélyesek és rontják a városképet. Ezek az (általában műemlék-) épületek a város úgynevezett örökségvédelmi övezetében – a bel- és óvárosban – találhatók, amit a helyhatóság szeretne idővel felújítani és vonzóvá tenni idegenforgalmi szempontból.

A minapi tanácsülésen a választott képviselők 206 ingatlan esetében szavazták meg a többletadót: 70 esetében 100%-os, 59 esetében 200%-os, 33 esetében 300%-os, 27 esetében 400%-os, 17 esetében pedig 500%-os lesz az adó január elsejétől (a tulajdonosokat előre felszólították, hogy kezdjék meg a felújítást, és figyelmeztették őket, hogy mi vár rájuk, ha elmulasztják ezt). A város egyik jelképes épülete, a legrégebbi, még ma is álló kelet-közép-európai kőszínház, az aradi Hirschl-ház, vagy régi színház adója például évi 3200 lejről 19 ezer lejre nő – tájékoztatott közleményében a városháza.

A régi színház az összedőlés határán

Persze, azok a tulajdonosak, akik idén december 31-ig megkezdtik a munkát, vagy legalább kiváltják a felújítási engedélyt, mentesülnek a többletadó alól, s ideig-óráig haladékot kapnak; 11 ilyen ingatlan van, mind a központban.

Pénteki sajtótájékoztatóján a polgármester bejelentette, hogy akiknek az anyagi helyzete nem teszi lehetővé a restaurálást, segítséget kaphatnak az önkormányzattól olyan formában, hogy a városkasszából állják az illető tulajdonosra eső részt (mondjuk, egy bérház esetében). Az is elképzelhető, hogy az összköltségek 30%-át átvállalja az önkormányzat – tette hozzá Falcă. További segítség, hogy a műemléképületek esetében a kultuszminisztériumtól kért engedélyekért nem kell fizetni, mint ahogy az állvonyok köztéri területfoglalási díjától is eltekint város. A munkálatok befejezése után pedig öt évig ingatlanadót sem kell fizetnie a tulajdonosoknak.

Minden ingatlan esete más, mert egyes (a kommunizmusban államosított) épületeket a bérlők idővel potom áron megvásárolhattak, de eddig nem költöttek a felújításra. Más épületeket pedig lelakva kapott vissza az egykori tulajdonos örököse, és most főhet a feje, hogy mit vett a nyakába… S olyan épületek is vannak, melyek teljes egészében külföldi, főleg olasz kézben vannak, mert vagy befektetők, vagy spekulánsok vásárolták meg. De tény, hogy bárkié is, most már rendbe kell szednie a tulajdonát.

A rovatból ajánljuk:

Sör, bor, pálinka – évente 200 liter készíthető adómentesen, saját használatra
Megemelték a nem bejelentésköteles házi szeszes ital felső határát.
Évtizedek óta nem láttak ilyen gyenge kukoricatermést a gazdák
Nagy Zsolt falugazdász szerint nem zajlott egységesen a kárfelmérés.
Átlépte a 10 lejes lélektani határt a benzin ára
A romániai autósok naponta mintegy 71 millió lejjel többet fizetnek üzemanyagért, mint egy évvel korábban.
Csigérszőllősőn épül az első romániai községi villamos és hőerőmű
Borosjenő és Pankota távfűtésében is szerepet vállalhat.
Termelői piacot rendeznek a hétvégén a Szabadság téren
A kétnapos vásárban 21 aradi és Arad megyei termelő kínálja portékáit.
Tánczos Barna: Románia a juhexport tilalmának feloldását kéri az Európai Bizottságtól [AUDIO]
A mezőgazdasági miniszter aránytalannak tartja a kényszerintézkedéseket.