Megjelent a hiteltörlesztési moratórium módszertana

Egytől kilenc hónapig terjedő időszakra lehet kérni a törlesztőrészletek halasztását. Az utolsó havi részlet nem eshet december 31. utánra.

Az előírások minden hitelre, azaz a tőketartozásra, a kamatra, hitelkártyákra, és hitelszerződéssel összefüggő díjakra egyaránt vonatkoznak – írja az RMDSZ a koronavírus-járványról tájékoztató portálján, a korona.rmdsz.ro oldalon. A magánszemélyeknek nyilatkozniuk kell arról, hogy saját vagy a családtagjaik jövedelme a koronavírus-járvány miatt jelentősen csökkent, ezért nem tudják fizetni a törlesztőrészleteket. A családtagok lehetnek: házastárs, gyermekek és szülők, akik egy háztartásban élnek a kérelmezővel.

A kérelmező jogosultnak minősül, ha a munkáltató:

  • kényszerszabadságra küldte,
  • felbontotta a munkaszerződését,
  • lecsökkentette a fizetésé vagy ha a kérelmező hatósági karanténba vagy otthoni elkülönítésbe került,
  • elkapta a COVID-19 fertőzést.

A bankokat telefonon vagy e-mailben kell megkeresni. Ezeknek 15 napon belül értesíteniük kell a kérelmezőt a törlesztés elfogadásáról vagy visszautasításáról. A hitelszerződés a törvény hatására módosul, nem kellenek kiegészítő iratok.

FIGYELEM!

Csak azokat a hiteleket lehet felfüggeszteni, amelyeknél nincs hátralék a törlesztésben. A fizetésképtelen cégek sem igényelhetik a törlesztési moratóriumot. A kérvényt a sürgősségi kormányrendelet hatályba lépésétől kezdődően 45 napon belül kell benyújtani, vagyis legkésőbb május 14-ig.

A cégek, egyéni és családi vállalkozások vagy szabadfoglalkozásúak esetében a bankok akkor fogadják el a törlesztés halasztását, ha ezeknek megszűnt vagy visszaesett a tevékenységük a szükségállapot bevezetése miatt. A kft.-knek (SRL) és a részvénytársaságoknak ezen felül rendelkezniük kell a gazdasági és energetikai minisztérium által kibocsátott, szükségállapotot igazoló bizonylattal. Ez igazolja, hogy a márciusi bevételük 25 százalékkal csökkent 2020 januárjához és februárjához képest.

A jelzálogfedezetű kölcsönök esetében a felfüggesztés időszakára a pénzintézet nem számolhat fel kamatot. A hiteleseknek a törlesztés felfüggesztésének lejárta után öt évük lesz, hogy újra felosztva kifizessék a felfüggesztés időszaka alatt be nem fizetett törlesztőrészletek összegét.

https://korona.rmdsz.ro

A nem jelzáloghitelesek esetén tőkésítik a kamatokat, így a törlesztés időszakára is számol fel kamatot a hitelintézet. Mindez azt jelenti, hogy a nem jelzáloghitelesek esetében kamatos kamatot számolnak fel, ezért megnő a törlesztőrészletük.

Florin Cîțu pénzügyminiszter bejelentette, hogy egy internetes portált indítanak mindazok megsegítésére, akik nem tudják, hogyan igényeljék a hiteltörlesztés felfüggesztését, itt feltehetik a kérdéseiket, de jelezhetik problémáikat is, amelyekkel a bankkal való kapcsolattartásban szembesülnek.

A rovatból ajánljuk:

Sör, bor, pálinka – évente 200 liter készíthető adómentesen, saját használatra
Megemelték a nem bejelentésköteles házi szeszes ital felső határát.
Évtizedek óta nem láttak ilyen gyenge kukoricatermést a gazdák
Nagy Zsolt falugazdász szerint nem zajlott egységesen a kárfelmérés.
Átlépte a 10 lejes lélektani határt a benzin ára
A romániai autósok naponta mintegy 71 millió lejjel többet fizetnek üzemanyagért, mint egy évvel korábban.
Csigérszőllősőn épül az első romániai községi villamos és hőerőmű
Borosjenő és Pankota távfűtésében is szerepet vállalhat.
Termelői piacot rendeznek a hétvégén a Szabadság téren
A kétnapos vásárban 21 aradi és Arad megyei termelő kínálja portékáit.
Tánczos Barna: Románia a juhexport tilalmának feloldását kéri az Európai Bizottságtól [AUDIO]
A mezőgazdasági miniszter aránytalannak tartja a kényszerintézkedéseket.