Eltörölték az üzemanyag pótlólagos adóját és a részmunkaidősök többlet tb-járulékát

A parlament szerdán módosította az adótörvénykönyvet és eltörölte január elsejei hatállyal az üzemanyagra kivetett pótlólagos adót, valamint a részmunkaidős dolgozókra kivetett többlet társadalombiztosítási járulékot.

A jogszabály-módosítást 280 törvényhozó támogatta egy honatya ellene szavazott két tartózkodás mellett. Az üzemanyag jövedéki adójára kivetett 7 eurócentes többletadót 2014-ben vezette be a Victor Ponta miniszterelnök vezette szociáldemokrata kormány.

Az ideiglenes intézkedést 2016-ban nem hosszabbította meg a Dacian Cioloș által vezetett technokrata kabinet, ezért 2017-ben a szociáldemokrata Mihai Tudose vezette kormány megerősítette az előző szociáldemokrata kabinet döntését, így lényegében a jövedéki adó ugyanazon a szinten maradt. Most a 7 eurocentnek megfelelő 32 banival csökkentették az üzemanyag jövedéki adóját.

A tervezetet a novemberben kormányra került liberálisok kezdeményezték, akik azt várják az intézkedéstől, hogy csökkenjen az üzemanyag ára. Igazságtalannak tartották ezt a többletadót, amelyet azzal az ürüggyel vezettek be, hogy autópályákat építsenek belőle, de valójában a kormánynak több bevételre volt szüksége az adócsökkentések, valamint a bér- és nyugdíjemelések fedezésére – állítják a liberálisok.

Hasonlóan igazságtalannak tartották a 2017-től hatályban levő, a részmunkaidős dolgozókat és az őket alkalmazó vállalatokat sújtó többlet tb-járulékot, hiszen minimálbér utáni járulékot voltak kénytelenek fizetni azok is, akik a minimálbérnél kevesebbet kerestek. Ez megnehezítette a részmunkaidős dolgozók alkalmazását. A tervezet ellen például az újságkihordó cégek tiltakoztak. A szociáldemokraták szerint mintegy 4,5 milliárd lej bevételtől esik el az államháztartás a két intézkedés nyomán.

Az államháztartási hiány az idén eléri a bruttó hazai termék 4,4 százalékát, a jövő évi pedig 3,5 százalék lehet. A kisebbségi liberális kormány december közepére ígérte a 2020-as állami költségvetés bemutatását.

Agerpres

A rovatból ajánljuk:

Sör, bor, pálinka – évente 200 liter készíthető adómentesen, saját használatra
Megemelték a nem bejelentésköteles házi szeszes ital felső határát.
Évtizedek óta nem láttak ilyen gyenge kukoricatermést a gazdák
Nagy Zsolt falugazdász szerint nem zajlott egységesen a kárfelmérés.
Átlépte a 10 lejes lélektani határt a benzin ára
A romániai autósok naponta mintegy 71 millió lejjel többet fizetnek üzemanyagért, mint egy évvel korábban.
Csigérszőllősőn épül az első romániai községi villamos és hőerőmű
Borosjenő és Pankota távfűtésében is szerepet vállalhat.
Termelői piacot rendeznek a hétvégén a Szabadság téren
A kétnapos vásárban 21 aradi és Arad megyei termelő kínálja portékáit.
Tánczos Barna: Románia a juhexport tilalmának feloldását kéri az Európai Bizottságtól [AUDIO]
A mezőgazdasági miniszter aránytalannak tartja a kényszerintézkedéseket.